Thursday 29 December 2011

Minggu 14(tugasan 9) Database Openoffice base

    Untu tugasan kali ini, saya tidak menggunakan openoffice data base kerana mengalami masalah teknikal.Sebagai altenatif lain, saya menggunakan micosoft Excess untuk membuat tugasan 9 ini.


                                                  Microsoft Excess



  • Blank data base > creat > 
  • Table:  Tukar id pada nombor pelajar ,> save pada file pelajar > tukar data type kepada text > isi maklumat yang di kehendakki.
  • form: creat> form
  • Queries: Creat > queries wizard >pilih jenis query yang di kehendakki > ok >pilih table query > pindahkan/ isi selected field > next > finish.
  • Report :  Creat > report.
  • Format: anda boleh menetapkan warna,title,masukkan gambar ( pada logo),setkan masa dan tarikh untuk membuat laporan.

p/s: Alhamdulillah,banyak sangat yang saya pelajari dalam kursus ini.  Bukan setakat ilmu ICT,namun ilmu tentang mengurus stress,masa, mempelajari ilmu kendiri yang banyak melatih diri untuk terus stabil untuk meneruskan menyiapkan tugasan dengan sebaik yang mungkin.Malah,banyak melatih saya menjadi lebih matang untuk menghadapi cabaran untuk masa sekarang dan hadapan.InsyAllah.segala ilmu ini akan saya manfaatkan . Terima kasih atas tunjuk ajar pensyarah saya Dr. Siti Fatimah binti MohdYassin dan Pn.Nur Hafizah Adnan. 

No comments:

Post a Comment