Thursday 6 October 2011

Minggu 2 (Digital/Electronic Portfolio)(tugasan 3)

Development Portfolio (Yahoo groups,Google document.Facebook groups)


Layari laman web yahoo group (http://groups.yahoo.com)( /google document(https://docs.google.com)
1) Yahoo groups= Di sini anda boleh mempautkan file,folder,reka file untuk di kongsi bersama semua rakan kumpulan.cara>files>add file>choose file>add description>upload file.


.
2)Google document=Files>open> start uploud

Untuk Berkongsi files dengan rakan!klilk>share>masukkan alamat email rakan>save and share

Di Google juga boleh 'publish' file pada Twitter!,Facebook!Gmail!

Cara-cara=Create>file>publish to the web>
pilih pautan.


Dengan mudah boleh share dengan rakan-rakan dengan satu web based portfolio!

3)Facebook group=pergi ke profile facebook anda>create doc>isi tajuk>isi kandungan>klik pada created doc!.Di Facebook semua rakan kumpulan anda akan menerima pemberitahuan anda telah pos dokumen baru.Oleh itu,ini juga adalah satu cara komunikasi dalam pendidikan yang baik.Para pelajar dan pensyarah juga  juga boleh memberi maklum balas tentang document yang di pos.


Berikut adalah contoh komunikasi hasil dari pada perkongsian maklumat pada Facebook group.

Melalui facebook rakan-rakan lebih mudah juga memberikan pendapat dan bertukar idea tentang pembelajaran dengan cara perbincangan maya.


Ketiga-tiga cara perkongsian fail dan maklumat adalah sangat effektif. Para pelajar juga boleh melakukan perbincangan sambil mencari lagi makluman tambahan pada mana-mana search engine dan boleh berkongsi pada kawan dengan pautan yang mereka pada masa yang sama..Ia juga menjimatkan masa,namun masih mengekalkan kualiti pembelajaran yang baik. 

P/s: kebaikan mengunakan electronic portfolio juga adalah ketika mungkin pendrive,hard disc rosak,kita masih ada backup untuk file-file yang penting bukan?


No comments:

Post a Comment